ماگ سرامیکی، این شیء ساده و روزمره، در طول تاریخ بشر نقش مهمی در فرهنگ نوشیدنیها ایفا کرده است. از دوران باستان تا امروز، ماگها نه تنها وسیلهای برای نوشیدن بودهاند، بلکه بازتابی از هنر، فناوری و فرهنگ جوامع مختلف نیز محسوب میشوند.
ریشههای باستانی اولین نمونههای ظروف سرامیکی به بیش از ۹۰۰۰ سال پیش بازمیگردند. در تمدنهای باستانی مانند بینالنهرین، مصر و چین، سفالگری یکی از اولین هنرهای دستی بشر بود. ماگهای اولیه بیشتر به شکل کاسه یا لیوانهای بدون دسته بودند و از گل رس پختهشده ساخته میشدند...
در چین باستان، در دوران سلسله شانگ (۱۶۰۰–۱۰۴۶ قبل از میلاد)، ظروف سرامیکی با لعابهای ابتدایی ساخته میشدند. این لعابها نه تنها زیبایی بصری داشتند، بلکه باعث افزایش دوام و مقاومت در برابر نفوذ مایعات میشدند...
- هر آنچه که باید درباره لعاب کاری بدانیم:
لعابکاری،همانطور که از نامش پیداست، روشی است برای ریختن لعاب روی بدنه سرامیکی (مانند یک ماگ خامِ پختهنشده) تصور کن یک ظرف لعاب در دست داری و آن را بهصورت یکنواخت روی سطح بدنه ماگ که روی یک چرخ سفالگری قرار گرفته، میریزید. لعاب تحت تأثیر جاذبه بهطور طبیعی جریان مییابد و بخشهایی از سطح خام را که با آن تماس پیدا میکند، میپوشاند.
لعابکاری مرحلهای مهم در فرآیند تولید ماگهای سرامیکی است. این روش به دلیل مناسب بودن برای لعابدادن به سطح بیرونی ماگها شناخته میشود، چرا که بهطور کامل اتصال بین دسته و بدنه ماگ را پوشش میدهد و جلوهای طبیعی از جریان لعاب و بافت بصری به وجود میآورد. با آنکه لعابریزی برای تولید انبوه ماگهای سرامیکی کارآمد نیست، اما بهسبب ایجاد بافت منحصربهفردی که ارائه میدهد، همچنان بهعنوان روشی غیرقابل جایگزین برای لعابکاری برخی از ماگهای سرامیکی شناخته میشود...
- لعابریزی بهویژه در شرایط زیر مناسب است:
ظروفی که لعاب عمدتاً روی سطح بیرونی آنها اعمال میشود: ماگ نمونهای کلاسیک است! لعابریزی میتواند بهطور کارآمد و یکنواخت کل سطح بیرونی فنجان، از جمله قسمت دشوار دسته را پوشش دهد. در لعابزدن به روش غوطهوری، دسته ممکن است حباب هوا در خود نگه دارد و در لعابپاشی نیز یکنواختی کمتر است؛ اما در لعابریزی، لعاب بهطور طبیعی به درون تمام زوایا و گوشههای دسته نفوذ میکند.
- بدنههای خام (Greenware) متوسط یا بزرگ
برای بدنههای خامی با اندازه و وزن خاص، مانند ماگها، لعابزدن بهصورت دستی ممکن است دشوار یا زمانبر باشد، اما لعابریزی بسیار راحتتر است و بدنه بهراحتی در جای خود ثابت باقی میماند و فرایند پایدارتر انجام میشود.
- کنترل جداگانه لعابهای داخلی و خارجی یا اعمال تنها لعاب بیرونی:
اگر فرایند تولید نیاز به استفاده از رنگها یا نوعهای متفاوت لعاب برای دیواره داخلی و بیرونی ماگ داشته باشد (مثلاً لعاب داخلی باید ایمنتر برای تماس با مواد غذایی باشد)، لعابریزی این امکان را میدهد که تنها لعاب بیرونی اعمال شود (با کنترل دقیق تا لعاب به دیواره داخلی نریزد) یا مقدار لعاب داخلی با دقت تنظیم شود. حتی اگر از یک نوع لعاب برای هر دو سطح استفاده شود، لعابریزی میتواند بهطور همزمان هر دو سطح را بپوشاند.
تولید در مقیاس کوچک یا هنری
در مقایسه با خطوط خودکار لعابپاشی، تجهیزات مربوط به لعابریزی نیاز به سرمایهگذاری کمتری دارند و انعطافپذیری عملیاتی بیشتری ارائه میدهند، که این امر آن را برای تولیدات کوچک تا متوسط یا کارگاههایی با تأکید بر صنایع دستی و هنرمحور بسیار مناسب میسازد.
- بخشیدن روح و جلا به ماگ ها!!
با پیاده سازی چند ترفند میتوان به ماگ ها رنگ و روح تازه و متفاوتی بخشید و آنهارا با توجه به سلیقه های مختلف شخصی سازی کرد...
در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:
طراحی با کاراکترهای انیمیشنی و فانتزی
مخاطبپسند بودن: شخصیتهای محبوب کارتونی مثل مایک، سالیوان، هری پاتر، ریک اند مورتی و پیکل ریک و یا حیوانات جنگلی مثل خرس و خوک و یا شخصیتهای انیمهای مثل توتورو، همیشه طرفدار دارن.
ترکیب با مناسبتها: مثلاً طراحی ماگ با تم کریسمس و شخصیتهای دیزنی یا طراحی ویژه ولنتاین با کاراکترهای عاشقانه.