لیلو و استیچ و الویس: پیوندهای گریسلند با دیزنی
با نمایش فیلم «الویس» ساخته باز لورمن فقط چند هفته قبل، برخی از موسیقیهای الویس دوباره مورد توجه قرار گرفتند و داستان زندگی او در حال شناخته شدن توسط نسلهای جدید است. حرفهٔ هنری الویس دو دهه را در بر میگرفت—از اولین ضبطش با «سان رکوردز» در سال ۱۹۵۳ تا آخرین اجرای زندهاش در ۲۶ ژوئن ۱۹۷۷، که کمتر از یک ماه قبل از درگذشتش بود. اما الویس چه ارتباطی با دیزنی دارد؟ با موج جدید محبوبیت او، این اولین باری نیست که نامش بهخاطر استفاده از موسیقیاش در یک فیلم خبرساز شده. انیمیشن «لیلو و استیچ» محصول سال ۲۰۰۲ دیزنی، یکی دیگر از عواملی بود که پس از مرگ، به افزایش محبوبیت دوبارهٔ این خواننده کمک کرد.
ایدهٔ ساخت لیلو و استیچ
فیلم «لیلو و استیچ» محصول سال ۲۰۰۲، چهار سال قبل از انتشارش در حال ساخت بود—در دورهای که استودیو دیزنی تلاش میکرد از هزینههای سنگین مربوط به فیلمهای دوران رنسانس دهه ۱۹۹۰ خود بازیابی شود. مشابه با اکران فیلم «دمبو» در سال ۱۹۴۱، لیلو و استیچ قرار بود یک فیلم کمهزینه باشد اما درعینحال حس و حال احساسی و گرمای زیادی داشته باشد. استفاده از تکنیک آبرنگ در این فیلم برجسته بود—چیزی که از زمان دمبو دیگر استفاده نشده بود—و این بهدلیل آن بود که کارگردانان و نویسندگان فیلم یعنی «دین دبلوآ» و «کریس سندرز» میخواستند فیلم حس و حال داستانی و کتابمانند داشته باشد. ایدهٔ اصلی این فیلم از داستانی درباره یک موجود فضایی بود که کریس در دهه ۱۹۸۰ نوشته بود اما هیچگاه به مرحله تولید نرسیده بود.
دلیل دیگر حضور الویس در فیلم لیلو و استیچ
یکی دیگر از دلایلی که باعث شد کارگردانان تصمیم بگیرند «پادشاه راک اند رول» را در فیلمی با لوکیشن هاوایی به تصویر بکشند، ادای احترام به برخی از نمادینترین فیلمها و اجراهای الویس بود.
کپیرایت و مجوزهای گریسلند
در ژوئن سال ۱۹۸۲، «جک سودن» به عنوان رئیس و مدیرعامل شرکت «الویس پرسلی اینترپرایز» منصوب شد. او توسط «پریسیلا پرسلی»، همسر سابق الویس، انتخاب شده بود؛ کسی که قصد داشت خانه محبوب الویس یعنی «گریسلند» را به یک جاذبه گردشگری عمومی و موزهای برای بزرگداشت همسر سابق فقیدش تبدیل کند. امروزه گریسلند دومین خانه پربازدید در آمریکا پس از کاخ سفید است. دختر الویس، «لیزا مری پرسلی»، مالک «صندوق اعتماد الویس پرسلی» بود که ارثیهاش را از پدر و پدربزرگش در آن نگهداری میکرد و تا سال ۲۰۰۵ مالک شرکت «الویس پرسلی اینترپرایز» بود.
در سال ۲۰۰۰، زمانیکه ساخت انیمیشن «لیلو و استیچ» دو سال بود که شروع شده بود، دیزنی با سودن در شرکت الویس پرسلی تماس گرفت تا درباره استفاده از نام، عکس و موسیقی الویس در فیلم جدیدشان مذاکره کند. این ایده از دو مفهوم مختلف نشأت میگرفت: یکی اینکه باعث میشد لیلو نسبت به دختران همسنوسالش متفاوت باشد—در حالیکه دوستانش موسیقی مدرن دهه ۲۰۰۰ را گوش میدادند، او به موسیقی قدیمیتر علاقه داشت. تنوع در دیسکوگرافی الویس نیز با فراز و نشیبهای داستان فیلم هماهنگ بود؛ مثلاً قطعه “هتل دلشکستگی” زمانی پخش میشود که لیلو تنها در خانه مانده و نانی تلاش میکند به خانه برگردد، و آهنگ “گیر افتادم با تو” زمانی پخش میشود که لیلو و استیچ سعی دارند یکدیگر را بهتر درک کنند.
مجوزهای تاریخی برای فیلم لیلو و استیچ
وقتی «دین دبلوآ» و «کریس سندرز»، نویسندگان و کارگردانان فیلم «لیلو و استیچ»، درخواست استفاده از آثار الویس را دادند، با موافقت مجموعه میراث الویس روبهرو شدند. این نخستینبار بود که موسیقی الویس در فیلمی استفاده میشد که خودش در آن حضور نداشت—یک دستاورد بزرگ برای سازندگان فیلم. نهتنها اجازه استفاده از آهنگهایش را دریافت کردند، بلکه توانستند تصویر چهره او را در فیلم بگنجانند و بارها به او اشاره کنند. در جریان ساخت فیلم، دبلوآ و سندرز یک تور خصوصی از خانه تاریخی «گریسلند» داشتند.
پیشنمایش فیلم لیلو و استیچ
زمان اکران فیلم «لیلو و استیچ» بهطور شگفتانگیزی با برنامههای مجموعه میراث الویس همزمان شد—چراکه در سال ۲۰۰۲، بیستوپنجمین سالگرد درگذشت الویس بود. این هماهنگی کاملاً تصادفی بود، اما با موفقیت فیلم انیمیشنی محبوب دیزنی، توجه زیادی را به گریسلند جلب کرد. فیلم «لیلو و استیچ» در تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۰۲ پیشنمایش شد و اکران عمومی آن در تاریخ ۲۱ ژوئن همان سال بود. یک ماه پس از انتشار فیلم، موسیقی الویس بار دیگر در صدر جدولهای فروش قرار گرفت؛ دلایلی چون جام جهانی فوتبال و انتشار مجموعه “امروز، فردا و همیشه” نقش مهمی در این بازگشت داشتند. در ماه ژوئیه ۲۰۰۲، آهنگ A Little Less Conversation به جایگاه شماره ۵۰ در جدول Hot 100 بیلبورد رسید و این ۱۵۲مین حضور الویس در این جدول بود که باعث شکستن رکوردهای بیپایان جهانی شد.
پیشنمایش رسمی «لیلو و استیچ» در سالن El Capitan در لسآنجلس برگزار شد. تم هاوایی در سراسر مراسم دیده میشد—فرش قرمز بلند با حضور صداپیشگان فیلم، اعضای تیم تولید، شخصیتهای عروسکی لیلو و استیچ، و چهرههای مشهور. «وینونا جاد» نسخهٔ خود از آهنگ Burning Love را برای حضار اجرا کرد.
مراسم لوآو در گریسلند و موفقیت اکران لیلو و استیچ
در روز پنجشنبه، ۲۰ ژوئن—شب قبل از انتشار عمومی فیلم—مجموعه گریسلند میزبان مراسمی لوآو برای بیش از ۶۰۰ مهمان بود. فیلم ابتدا در ممفیس، زادگاه الویس پرسلی نمایش داده شد، و سپس جشن به داخل خانهٔ پادشاه منتقل شد؛ همراه با مشعلها، میزهای ضیافت، حلقههای گل هاوایی (لِیها)، و تزئینات بیشتر. این مراسم برای اعضای شرکت دیزنی و گریسلند برگزار شد تا احیای محبوبیت الویس در سینماها را جشن بگیرند.
در هفته نخست اکران، «لیلو و استیچ» موفق شد به رتبه دوم در جدول فروش سینما برسد؛ و در هفتهٔ دوم به رتبه سوم رسید، درست پس از فیلم علمی-تخیلی «گزارش اقلیت» ساخته استیون اسپیلبرگ.