اگه یه فروشگاه صنایع دستی داری یا حتی فقط تو فکر راهاندازیشی احتمالاً میدونی که خاص بودن و متفاوت بودن توی این بازار شلوغ چقدر مهمه. حالا سؤال اینجاست: چطور میتونیم خودمونو از بقیه متمایز کنیم؟
یکی از جوابهای طلایی اینه: استفاده هوشمندانه از تمهای فصلی و مناسبتی
تمهایی که نهتنها مشتری رو تو حالوهوای خرید میبرن، بلکه حس شخصیتر و کاربردیتری به محصولاتت میدن. تو این مقاله قراره حسابی درباره این موضوع گپ بزنیم...
فصول سال: یه تقویم الهامبخش برای طراحی و فروش
هر فصل حالوهوای خودشو داره و مردم بهطور ناخودآگاه دنبال چیزایی میگردن که با اون حس و حال هماهنگ باشه. بیا فصلبهفصل یه نگاهی بندازیم:
بهار: رنگ، تازگی، عید
طرحهای گلگلی، پروانهای، سبزه و تخممرغ هفتسین خیلی خوب جواب میدن.
استفاده از رنگهای شاد مثل سبز نعنایی، زرد لیمویی، صورتی روشن
مثلا ماگهای سرامیکی با طرح شکوفه، یا جاکلیدیهای بافتی به شکل گل نوروزی، توی این فصل فروششون میتونه چند برابر بشه.
تابستون: انرژی، تفریح، خوراکی!
جاکلیدی با طرح بستنی، آفتاب، انبه یا حتی آبهندونه
رنگهایی مثل آبی آسمونی، نارنجی آتشی و فیروزهای خیلی حس خنکی میدن.
آویز کیفهایی با طرح صدف، یونیکورن، یا مینی دلفین بافتنی میتونن پرچمدار فروش تابستونی بشن.
پاییز: نوستالژی، برگریزان، فنجون چای
استفاده از رنگهای گرم مثل آجری، قهوهای، زرشکی
ماگهایی با طرح برگ افرا یا آویزهایی به شکل کدو تنبل یا برگ خزان، خیلی طرفدار دارن
حتی بستهبندیهات میتونن با تم پاییزی باشن: یه روبان نارنجی، کارت پستال با شعر پاییزی = دل بردن کامل!
زمستون: گرما وسط سرما، شب یلدا، کریسمس
جاکلیدی اناری، آویز کیف بافتی به شکل آدمبرفی
طرحهای کریسمسی مثل جوراب، درخت کاج یا آدم برفی برای مشتریهای بینالمللی یا خاصپسند خیلی جذابه
ماگهایی که با بافتن یه کاور گرم، شکل زمستونی پیدا میکنن = ست هدیهی بینقص!
تمهای مناسبتی: بمب فروش توی زمان محدود!
بعضی مناسبتها حکم طلا دارن برای فروش صنایع دستی. چون آدمها تو اون بازه بهطور خودکار دنبال هدیه یا چیزای خاص میگردن.
ولنتاین
هر چی قلبی باشه، میفروشه! چه جاکلیدی، چه آویز، چه بستهبندی
رنگ غالب: قرمز، صورتی، سفید
مشتریا دنبال چیزاییان که یه حس عاشقانه ولی خاص داشته باشه. پس کارت هدیهات هم براش حرف بزنه!
تولد
آویزای با طرح عدد سن یا اسم طرف مقابل همیشه جذابن
ست ماگ+جاکلیدی+کارت تبریک کاملاً شخصیسازیشده خیلی خوب فروش میره
طرحهای کارتونی کوچولو با نوشتههای بامزه خیلی هدیهپسندان
شب یلدا
انار، هندونه، شعر حافظ... بله، همهشون ترند میشن تو یلدا
جاکلیدی اناری با کاموای قرمز براق یا ماگ با طرحهای یلدایی
حتی بستهبندی خاص یلدایی مثل روبان سبز و قرمز یا برچسب با بیت حافظ باعث میشه مشتری احساس خاص بودن کنه
عید نوروز
طرحهای نو: ماهی، سبزه، تخممرغ رنگی، شکوفه
مشتریها دنبال چیزای نو برای شروع سال جدیدن؛ یه جاکلیدی سبزرنگ با بافت گل یا یه ماگ با طرح «سال نو مبارک» خودش کلی فروش داره
مزایای استفاده از تمهای فصلی و مناسبتی
جذب نگاه مشتری: چشم، دنبال چیزای خاصتر و فصلیتر میچرخه. محصول تمدار راحتتر توی چشم میاد!
ایجاد هیجان و حس فوری برای خرید: وقتی مشتری حس کنه یه مدل محصول فقط برای یه بازهی زمانی محدوده، احتمال خریدش بیشتر میشه.
افزایش تعامل تو شبکههای اجتماعی: محتوای تمدار خیلی شانس بیشتری برای دیده شدن، لایک گرفتن و شیر شدن داره.
شخصیتر کردن تجربه مشتری: وقتی ببینه محصول با حس و حال روزای خاص زندگیش هماهنگه، ارتباط عاطفی بیشتری برقرار میکنه.
حرف آخر...
بازار صنایع دستی پر از خلاقیت و عشق به جزئیاته. اگه بتونی محصولاتت رو با حالوهوای فصلها و مناسبتهای خاص هماهنگ کنی، هم فروش بالاتری خواهی داشت، هم دل مخاطب رو میبری. فقط کافیه کمی برنامهریزی، خلاقیت و عشق به داستانپردازی داشته باشی.
هر مناسبت میتونه یه فرصت برای درخشش برندت باشه. فقط کافیه زمانش رو درست بشناسی و محصولت رو با حالوهواش ست کنی...